متاسفانه تا حد زیادی استفاده از آجیل به صورت منظم صورت نمی گیرد؛ برای مثال در ایران حجم زیاد استفاده از آجیل فقط منحصر به ایام عید نوروز است. علت آن به غیر از نداشتن آگاهی مناسب در مورد فواید آن، ممکن است ترس از چاق شدن به خاطر روغن موجود در آجیل ها باشد.



آنچنان که باید درباره اهمیت غذایی آجیل ها و فواید آن بحث به میان نیامده است اما پژوهشهای اخیر نشان داده است که برای نمونه گردو جزو بهترین و سالمترین مواد غذایی است و به علت داشتن مواد آنتی اکسیدان زیاد و روغن مفید برای سیستم عروقی، "همراه با وفای قلب" نام گرفته است و به عنوان "شاه آجیل ها" شناخته می شود.

به نقل از آخرین پژوهشهای منتشر شده در ژورنال اعصاب آمریکا، نکته مهم دیگر این است که با وجود داشتن مواد مغذی در آجیل ها، در صورت مصرف منظم و اصولی آنها می توان برای کاهش وزن نیز از آنها استفاده کرد. تحقیقات اخیر نشان داده است خانم هایی که دچار قاعدگی نامنظم یا سندروم پیش از قاعدگی هستند، با استفاده از آجیل می توانند تا حد زیادی مشکل آنان را حل کند.

متاسفانه تا حد زیادی استفاده از آجیل به صورت منظم صورت نمی گیرد؛ برای مثال در ایران حجم زیاد استفاده از آجیل فقط منحصر به ایام عید نوروز است. علت آن به غیر از نداشتن آگاهی مناسب در مورد فواید آن، ممکن است ترس از چاق شدن به خاطر روغن موجود در آجیل ها باشد در حالی که این باور شایع در تحقیقات آزمایشگاهی به اثبات نرسیده است و آجیل ها با وجود روغن مفید برای قلب، حاوی پروتئین، فیبر، روغن غیر اشباع و ویتامین و مواد معدنی ضروری برای بدن هستند.

در لیست زیر فواید عمده پنج آجیل پر مصرف آورده شده است:

1- گردو

برای بیان فواید آجیل ها می توان از گردو مثال زد که دارای میزان زیادی از روغن امگا-3 است که از التهاب و تورم جلوگیری می کند. گردو همچنین به روند حذف سلولهای تخریب شده بدن (که تجمع آنها موجب ایجاد رادیکالهای آزاد و اکسیدان های سرطانی می شود) کمک می کند. شاه آجیل ها همچنین از پیری زودرس جلوگیری می کند. اگر اهل خوردن ماهی نیستید و یا از گوشت های دریایی چندان استفاده نمی کنید، بهترین جایگزین برای آن خوردن گردو است. برای کاهش عوارض قاعدگی در خانم ها و پیشگیری از عوارض سندروم پیش از قاعدگی نیز این آجیل پیشنهاد شده است. میزان مناسب مصرف روزانه گردو: 4 عدد در روز.

2- بادام

بیشترین میزان فیبر در آجیل وجود دارد (در هر سی گرم آجیل، سه گرم فیبر وجود دارد). و منبع غنی ویتامین E و آنتی اکسیدانی قوی است. کسانی که می خواهند رژیم لاغری بگیرند و از وزن خود کم کنند، بهتر است هنگام گرفتن رژیم های غذایی از بادام نیز استفاده کنند زیرا تاثیر لاغری رژیم های غذایی را افزایش می دهد. کسانی هم که نگران افزایش قند خون هستند می توانند از بادام استفاده کنند. کسانی که از دوزهای پیشنهاد شده بادام در رژیم غذایی خود استفاده می کنند بعد از شش ماه میزان کلسترول بد خونشان مشهور به ال دی ال انان کاهش پیدا کرده و مقاومت انسولین آنها کاهش پیدا کرده است.

این آجیل دارای موادی است که مقاومت بدن در برابر باکتری ها مضر را افزایش می دهد و برای سیستم گوارش بدن کمک موثری است. میزان موثر استفاده شده در روز معادل 10 دانه بادام در روز است.


3- بادام هندی

بادام هندی ماده ای است سرشار از آهن و روی. آهن موجود در خون به انتقال اکسیژن به سلولها کمک می کند که به نوبه خود از کم خونی جلوگیری می کند و روی (زینگ) که ماده ای بسیار ضروری برای سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت عمومی است. همچنین این بادام زمینی دارای ماده معدنی منیزیم است. ماده منیزیم منجر به تقویت حافظه می شود و برای کسانی که از نداشتن حافظه خوب شکایت می کنند عنصر مفیدی است. میزان مکفی بادام زمینی در روز 8 عدد است.

4- پسته

این آجیل دارای کمترین میزان کالری در میان آجیل های دیگر است. پسته دارای موادی است که به سیستم تنفس کمک می کند و بهترین ماده برای جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه است (قابل توجه سیگاری ها). پسته همچنین سرشار از آنتی اکسیدان گاما - توکوفرول است که نوعی از ویتامین ای ضد سرطان است. این آجیل دارای پتاسیم است، ماده ای معدنی ضروری برای حفظ سلامت سیستم عصبی و ماهیچه ها است و منبع خوبی برای ویتامین ب6 است که به نوبه خود این ویتامین برای حفظ نشاط و سرزندگی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. میزان توصیه شده 5 پسته در روز است.

5- فندق

فندق سرشار از روغن غیراشباع است که باعث تقویت سیستم قلبی – عروقی می شود و به افراد دارای دیابت نوع دو برای حفظ سلامتی کمک می کند. همچنین دارای آنتی اکسیدان ضد سرطان ویتامین ای است. فندق از بوجود آمدن آب مروارید چشم، زوال یا دمانس مغزی و تخریب زودهنگام سلولها جلوگیری می کند و به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می کند. میزان توصیه شده 10 عدد در روز است.