خواص دارویی تخم كدو
تخم كدو معروف به پپیتاس، دانه‌هایی صاف با رنگ سبز تیره هستند. بعضی از آنها در پوستی به رنگ زرد روشن پوشیده شده‌اند و بعضی از آنها بدون پوسته هستند. مزه شیرین و مغزدار با بافت نرم و جویدنی تخمهای درون كدوی هالوون، یكی از مغذی‌ترین و خوشمزه‌ترین تخمهاست.
با اینكه كدو تنبل در تمام فصلهای سال موجود می‌باشد ولی در فصل پاییز تازه‌تر هستند. مثل گرمك، خیار، كدو رشتی، تخم‌كدو‌تنبل از خانواده كدوی قلیایی یا كیوكربیتاس(كدوبی)است. نام رایج برای كدو، كیوكربیتاماكزیما می‌باشد.
تاریخچه
كدو و تخمهای آن، غذای جشنهای آمریكایهای بومی‌ بود، كه به منظور غذا و خواص دارویی از آن استفاده می‌كردند. هنگامی‌كه متخصصان اروپایی از سفر خود برگشتند مقدار زیادی از دانه‌های كشاورزی از new world به همراه خود آوردند. به این صورت كشت كدو در سرتاسر جهان گسترش یافت. تخم كدو در صدر قرار داشت. آنها نشان ویژه‌ای ازآشپزی سنتی مكزیكی بودند.
اخیراً تخم كدو خیلی معروف شده‌اند به طوریكه تحقیقات نشان داده‌است كه فواید و غذایی منحصر به فرد دارند. امروزه تولیدكنندگان تجاری اصلی كدو، ایالت متحده، مكزیك، هند و چین است.
فواید تخم کدو

تخم كدوباعث افزایش سلامت پروستات می‌شود.
رشد غده پروستاتی خوش خیم یاBPH وضعیتی است كه در میان مردان ۵۰ سال و بالاتر در آمریكا اتفاق می‌افتد. BPH ، یعنی حجیم شدن غده پروستات،یكی از فاكتورهای موجود در BPH ،تحریك بیش از حد سلولهای پروستات به وسیله تستوسترون و محصول معكوس آن DHT(دی‌هیدروتستوسترون)است. تركیبات موجود در روغن تخم كدو نشان داده‌اند كه قادر به توقف افزایش سلول پروستات با استفاده از تستوسترون و DHTمی‌باشد، اگرچه مكانیزم دقیق برای این اثر هنوز مورد بحث و بررسی است. اصل بحث، رابطه بین عصاره روغن تخم كدو (كه به عنوان مكملهای غذایی فروخته می‌شود)و خود تخم كدو است. در تخمها نیز تركیبات مفید برای پروستات همانند عصاره روغن آن، یافت شده‌است. یك سوال:آیا مقدار تخمهای خورده‌شده در یك وعده تنقلاتی تركیبات حمایت‌كننده پروستات را داراست یا خیر؟
مزیتهای پروستاتی پتانسیل در كاروتنوئیدهای موجود در تخمهای كدو و چربی‌های امگا ۳ مورد بررسی قرار گرفته‌اند .مردها با دریافت مقدار زیاد كاروتنوئیدها در غذاهای خود كمتر در معرض خطرBPH قرار‌دارند. روی، یكی از مواد مغذی است كه به وفور در تخمهای كدو وجود دارند كه روی عملكرد پروستات تاثیر می‌گذارد.
در حقیقت تخمهای كدو منبع بسیار خوبی از روی هستند كه روی عملكرد تخمهای كدو در حمایت از پروستات اثر می‌گذارد. اگر چه،مطالعات درباره رابطه بین روی و BPH نتایج پیچیده‌ای را نشان‌داده و نیاز به تحقیقات بیشتر برای تعیین كیفی تاثیر روی در برابر آسیبهاست .
مواد موجود در ۱۰۰ گرم تخم کدو

منگنز
۱.۰۴ میلی گرم
منیزیوم
۱۸۴.۵۸ میلی گرم
فسفر
۴۰۵.۰۳ میلی گرم
تریپتوفان
۰.۱۱ گرم
آهن
۵.۱۶میلی گرم
مس
۰.۴۸میلی گرم
ویتامین K
۱۷.۷۳ میکروگرم
روی
۲.۵۷ میلی گرم
پروتئین
۸.۴۷ گرم


محافظت از استخوان مردان
به علاوه حفظ سلامت پروستات، دلیل دیگر برای پیر‌مردها در استفاده از غذاهای غنی از روی، از قبیل تخم كدو، این اسنت که خوردن منظم آن باعث تراكم مواد معدنی در استخوان است. اگر چه تصور می‌رفت كه پوكی استخوان یك بیماری برای زنان، بعد از دوران یائسگی با بالاترین در صد خطراست، این همچنین یك مشكل پتاسیم برای مردان نیز هست.
حدود ۳۰ درصد خطر شكستگی لگن در مردان اتفاق می‌افتد و ۱ تا ۸ مرد بالای ۵۰ سال پوكی استخوان خواهند داشت. در یك بررسی، حدود ۴۰۰ مرد در سنین بین ۹۲-۴۵ سال در مجله American Journal of Clinical Nutrition دریافتند كه یك ارتباط واضح و مشخص بین دریافت اندك روی، مقدار كم مواد معدنی درخون و پوكی استخوان در لگن و ستون فقرات وجود دارد.
خواص ضد التهابی در آرتروز
اخیراً خواص التیام دهنده (مسكن) تخمهای كدو با توجه به التهاب مفصل مورد بررسی قرار گرفته‌است. در آزمایشاتی که روی حیوانات انجام گرفته، افزودن تخم كدو به وعده غذایی، با استفاده از داروهای غیراستروئید و ضد التهابی ایندومتاسین در كاهش نشانه‌های التهابی مقایسه شده‌است. تخم كدو اثرات مضر ایندومتاسین را نداشتند. بر خلاف دارو، تخم كدو میزان چربیهای آسیب دیده(لیپید پیروكسید) در دیواره مفصلها را افزایش نمی‌دهد. ( یك تاثیر جانبی كه روی پیشرفت آرتروز اثر می‌گذارد).
منبعی غنی از مواد معدنی مفید، پروتئین و چربی اشباع نشده
به علاوه فواید منحصر به فرد لیست شده در بالا، تخم كدو همچنین مواد مغذی بسیاری را داراست. درسیستم غذایی ما تخم كدو منبع بسیار خوبی از مواد معدنی چون منیزیم، منگنز و فسفر و همچنین منبع خوبی از آهن، مس، پروتئین و روی است. اگر شما به اندازه ۴/۱ فنجان تخم‌كدو بخورید ۱/۴۶ درصدمنیزیم روزانه، ۷/۲۸ درصد DV برای آهن، ۵۲ درصدDV برای منگنز، ۲۴درصدDV برای مس،۹/۱۶ درصد DV برای پروتئین و ۱/۱۷ درصد DV برای روی دریافت خواهید كرد.
فیتوسترولها در تخم كدو كلسترول را كاهش می‌دهند.
فیتوسترولها تركیبات یافت شده گیاهانی هستند كه ساختار شیمیایی مشابه با كلسترول دارند و هنگامی‌كه به مقدار كافی در غذا موجود باشند، میزان كلسترول در خون را كاهش می‌دهد، واكنش مثبت و ایمن را افزایش داده و خطر ابتلا به سرطان را كاهش می‌دهند. تاثیرات مفید فیتوسترولها آنقدر شگفت‌انگیز است كه از سویا، ذرت و روغن درخت كاج استخراج شده و به غذاهای عمل‌آوری شده افزوده می‌شود مثل “كره”جایگزین شده كه به عنوان غذایی با كلسترول پایین مشتری جذب می‌كند. اما چرا به كره مصنوعی عادت می‌كنیم در حالیكه خشكبارها و تخمهای طبیعی منابع غنی از فیتوسترول‌ها، فیبر محافظ كاردیو، مواد معدنی و چربی‌های سالم هستند.
در تحقیقی در Journal of Agriculcurl and Food Chemistry ،مقدار فیتوسترولهای موجود در خشكبارها و تخمهای خورده شده در ایا لت متحده نشان داده‌اند.از تخمها و خشكبارهای مصرف شده در یك وعده، تخم آفتابگردان و پیستاچیس از لحاظ فیتوسترولها (در ۱۰۰ گرم ،۲۷۰-۲۸۹ میلی گرم)غنی‌ترین بودند و به دنبال آن تخم كدو(در۱۰۰ گرم، ۲۶۵میلی گرم)(۱۰۰۰گرم معادل ۵/۳ اونس است)و تخم‌كنجد بالاترین میزان فیتوسترولها(در ۱۰۰گرم ۴۰۰ تا ۴۱۳ میلی گرم)از میان خشكبار و تخمها دارا هستند، در حالیكه گردوی‌انگلیسی و خشكبار برزیلی كمترین مقدار را داشتند(در ۱۰۰ گرم ،۱۱۳ میلی گرم)
چگونه انتخاب و ذخیره كنیم.
تخم‌كدو را می‌توان در خشکبار فروشیها به ضورت فله‌ای خرید. قبل از خرید اگر می‌توانید آنها را بو كنید تا مطمئن شوید بوی نا و نا‌مطبوع نمی‌دهند. تخم كدو را باید در یك ظرف دردار كیپ، در یخچال نگهداری كرد. در این صورت تا چند ماه قابل استفاده خواهند بود. به نظر می‌رسد كه پس از یك یا دو ماه، تازگی خود را از دست می‌دهند.
نكاتی برای آماده كردن تخم كدو
شما به راحتی می‌توانید تخم كدو را از مغازه خریداری كنید. ابتدا كرم خوردگی درون تخمها را برداشته و با یك حوله كاغذی آنها را تمیز كنید.اگر لازم است تكه‌هایی كه به آنها چسبیده است را بردارید. تخمها در یك كیسه كاغذی ریخته و هنگام شب آنها را خشك كنید.
تخمها را در یك لایه از كاغذ شیرینی گذاشته و در درجه( ۱۷۰-۱۶۰ fحدود ۷۵درجه سانتیگراد)به مدت ۲۰- ‌۱۵دقیقه بو بدهید. با این كار شما روغن مفید در آنها را ذخیره می‌كنید.
چند ایده سریع
* به سبزیجات تفت داده شده تخم كدو اضاف كنید.
*روی سالاد سبزیجات مقداری تخم كدو بپاشید.
*تخم كدو را همراه با سیر تازه، برگ جعفری و گشنیز چرخ كرده همراه با روغن زیتون و آبلیمو برای چاشنی سالاد استفاده كنید.
*مقداری تخم كدوی خرد شده را به حبوبات سرد و گرم اضاف كنید.
* تخم كدو را به دستور پخت كلوچه كشمشی-نخودی بیافزایید.
*هنگامی‌كه برگر می‌پزید، برگر سبزیجات، بوقلمون یا گوشت به آن مقداری تخم كدوی آسیاب شده بیافزایید.

تخم كدو غذایی حساسیت زا، گواترزا ،اگزالات یا پورین نمی‌باشد.