نمى دانم چرا هميشه وقتى صحبت از فشارخون بالا مى شود همه به فكر دارو و درمان و قرص مى افتند و تفكر خيلى ها بر اين است كه تنها راه درمان اين بيمارى مهلك همين است كه هر چند ساعت به چند ساعت كلى قرص و دارو را ميل كنند غافل از اين كه درمان هاى غيردارويى و از همه مهمتر تغيير سبك زندگى نقش بسيار مهمترى را در كنترل فشارخون بالا دارد. نكته مهمى كه خيلى از مبتلايان به فشارخون بالا از آن غافلند. تغيير سبك زندگى در واقع بر دو محور اصلى پايه ريزى مى شود كه همان تغذيه و فعاليت بدنى هستند. شايد به جرات بتوان گفت كه يك بيمار مبتلا به فشارخون بالا در صورت تشخيص به موقع بيمارى اش اگر يك رژيم غذايى اصولى و مستمر را رعايت كند موفق مى شود فشار خون خود را به طور كامل كنترل كند. اما چه نكاتى در امر تغذيه مدنظر هستند؟
•چربى غذا
برخلاف تصور عموم كه گمان مى كنند كسى كه مبتلا به فشارخون بالا مى شود بايد چربى را به طور كامل كنار بگذارد، بايد اذعان داشت كه چربى موجود در غذا بسيار براى سلامتى بدن مفيد است اما بحث بر سر اين است كه چه نوع چربى اى بايد مصرف شود تا براى سلامتى فرد مبتلا ضررى نداشته باشد؟
• سعى كنيد در طبخ غذا، به جاى روغن هاى حيوانى، كره و روغن نارگيل از مارگارين گياهى استفاده كنيد كه چربى مضر ندارد. روغن هاى گياهى مثل روغن زيتون و روغن ذرت بسيار روغن هاى خوبى هستند.
• سعى كنيد در انتخاب گوشت براى طبخ، از تكه گوشت هاى مطبوع و كم چربى و خالص استفاده كنيد و از تكه هاى چربى دار گوشت حتى به مقدار كم پرهيز كنيد.
•فرآورده هاى شيرى كامل و پرچرب مثل خامه، كره و بستنى براى شما بيمار فشارخونى مناسب نيست و سعى كنيد از لبنيات كم چرب استفاده كنيد.
•مصرف ماهى را به كرات در برنامه غذايى تان قرار دهيد. از اين ماده غذايى با ارزش غافل نشويد. اسيدهاى چرب امگا ۳ از جمله بهترين هاى موجود هستند و به عنوان يك عامل بسيار قوى در پيشگيرى از امراض قلبى عروقى ايفاى نقش مى كنند. ماهى زياد بخوريد تا هم چربى مورد نياز بدنتان تامين شود و هم چربى اى بخوريد كه بسيار براى سلامتى تان مفيد است.ماهى قباد، قزل آلا و ماهى حلوا از جمله ماهى هايى هستند كه از اين حيث بسيار بااهميت هستند.
•مصرف سبزيجات و ميوه جات
ميوه ها و سبزيجات از جمله مهمترين عناصر كاهنده فشارخون در بيماران فشارخونى هستند.
•مركبات، توت فرنگى زياد بخوريد چرا كه ويتامين C بالايى دارند و كمبود اين ويتامين با پرفشارى ارتباط بسيار نزديكى دارد.
•سعى كنيد در طبخ غذا به جاى استفاده از ادويه هاى تند و شور از سبزيجات و ميوه جات براى طعم دار كردن غذاها بهره ببريد.
•مصرف ميوه هايى همچون هلو، انگور، موز، زردآلو، انجير، گريپ فروت را بسيار توصيه مى كنيم چرا كه نقش كاهنده فشارخون بالا را به عهده دارند.
•نمك غذا
نمك هم كه جاى بحث كردن ندارد. همه شما مى دانيد كه نمك نقش مهمى در افزايش فشارخون دارد. كاهش نمك مصرفى بايد با يك برنامه ريزى دقيق و طولانى مدت اجرا شود چرا كه تغيير ذائقه افراد بسيار سخت است و از طرفى هم مصرف نمك براى بيماران مبتلا به فشارخون مثل سم مى ماند. بر همين اساس توصيه اكيد مى شود كه مصرف نمك غذايتان را در حد متعادل نگه داريد.
•نياز روزانه هر فرد بزرگسال به نمك تنها يك دهم قاشق چايخورى است اين در حالى است كه همين مقدار هم در افراد مبتلا به فشارخون بايد با احتياط مصرف شود چرا كه اينها به مصرف نمك بسيار حساس ترند تا افراد سالم.
•از مصرف غذاهاى شور همچون آجيل نمك زده، بلال شور، خيارشور و چيپس خوددارى كنيد كه نمك اينها بسيار بالاست.
•توصيه هاى ديگر
مصرف غذاهاى با ميزان بالاى فيبر همچون سبزيجات و گوجه را به كرات در برنامه غذايى روزانه تان قرار دهيد.قهوه و چاى زياد نخوريد چرا كه كافئين موجود در اينها مى تواند فشارخون شما را بالا ببرد.از مصرف مشروبات الكلى به شدت پرهيز كنيد كه به مفهوم خوردن سم براى شما است چرا كه هم فشارخون شما را بسيار بالا مى برد و هم به كبد شما كه در حال حاضر به دليل فشارخون بالا حساس تر شده آسيب جدى مى زند.از سيب زمينى، برنج، ماكارونى، رشته ها و حليم بدون نمك جهت تامين انرژى روزانه خود استفاده كنيد.مصرف دخانيات را به جد از برنامه زندگى تان حذف كنيد چرا كه فشارخون شما را از كنترل خارج مى كند و آن را افزايش مى دهد.مصرف سوسيس، كالباس، برگرها، ساندويچ هاى سس دار و شور هرگز توصيه نمى شود و آنها را تا آنجايى كه مى توانيد حذف كنيد.