جهت تبلیغات در پرشین فروم کلیک کنید

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: انواع موتورهای جستجوگر

  1. #1

    پیش فرض انواع موتورهای جستجوگر

    موتورهاي جستجوگر، با درجات متفاوتي از موفقيت، در واقع يك كار انجام مي دهند: فراهم آوردن يک وسيله جستجوی ساده برای كمك به كاربران در رسيدن به اطلاعات مورد نياز.
    براي نيل به اين مهم، موتورهاي جستجوگر از اطلاعات موجود در پايگاه داده شان كمك مي گيرند. اطلاعات اين پايگاه داده نيز به روش هاي گوناگوني تامين مي شود با توجه به نوع جمع آوري اطلاعات، خدمات جستجويي که در وب ارايه می شود به دو گروه اصلی زير تقسيم بندی می گردد:

    • Search Engine (موتور جستجوگر)
    • Directory (فهرست)

    تفاوت اصلی دو گروه اشاره شده در اين است که اطلاعات پايگاه داده گروه اول را نرم افزارها جمع آوری می کنند حال آنکه اين کار برای گروه دوم توسط انسانها انجام می شود.


    الف- Search Engine يا موتور جستجوگر
    در حالت كلي زماني كه صحبت از موتور جستجوگر مي شود، مقصود، اين نوع آن است. در اين نوع از موتورهاي جستجوگر، كار جمع آوري اطلاعات بر عهده اسپايدرها است. اسپايدر نرم افزاري است كه كار جمع آوري اطلاعات مورد نياز يك موتور جستجوگر را بر عهده دارد. پايگاه داده اين نوع از موتورهاي جستجوگر بزرگتر از ساير انواع است و اطلاعاتي را كه آنها ارايه مي دهند، معمولا" به روزتر مي باشد.
    عمليات به روز رساني و گسترش اطلاعات پايگاه داده موتور جستجوگر از يک هفته تا چند ماه به طول مي انجامد. اسپايدرها، هيچ گاه از كار نمي ايستند و به طور مداوم به جمع آوري اطلاعات مشغول هستند. ممكن است اطلاعات جمع آوري شده توسط اسپايدرها از صفحات جديد باشد و يا اطلاعات به روز شده از صفحاتي باشد كه قبلا" هم به آنها مراجعه کرده اند.
    زمانيکه صحبت از تكنيك هاي بهينه سازي سايت ها (SEO) به ميان می آيد در واقع تكنيك هايي مطرح اند كه براي كار با اين نوع از موتورهاي جستجوگر مؤثرند. بعضي از اين نوع موتورهاي جستجوگر عبارتند از :



    Google, Yahoo, MSN, AllTheWeb, Gigablast, WiseNut, Teoma




    ب _ Directory يا فهرست
    دايركتوري ها اطلاعات را در گروه هاي مختلف دسته بندي مي كنند. تفاوت اصلي دايركتوري با يك موتور جستجوگر در اين است كه دايركتوري اسپايدر ندارد. دارندگان سايت ها به دايركتوري مراجعه مي كنند، گروه مناسب براي سايت خود را در آن بر مي گزينند و سايت خود را به آن گروه معرفي مي كنند.
    پس از آنكه اطلاعات سايت ها به گروه هاي مختلف ارسال شد، ويراستاران دايركتوري آن اطلاعات را بررسي مي كنند و در صورتي كه گروه درخواست شده، با زمينه فعاليت سايت معرفی شده يكي باشد و همچنين ساير قوانين دايركتوري نيز رعايت شده باشد، سايت را در گروه ياد شده مي پذيرند.
    در صورتي كه كاربران استفاده درستي از گروه هاي دايركتوري بنمايند مي توانند اطلاعات مفيدي را به كمك آنها كسب كنند.
    دايركتوري از وجود يک سايت مطلع نمي گردد مگر زماني كه آن سايت به دايركتوري معرفي شود. يكي از ايراداتي كه به دايركتوري ها وارد مي شود اين است كه سايت هاي مرده زيادي در خود دارند. به عبارت ديگر يك سايت بعد از آنكه در يکی از گروه های آن قرار گرفته، ديگر به فعاليت خود ادامه نداده است اما با اين حال هنوز هم دايركتوري آنرا به عنوان يك سايت فعال به كاربران معرفي مي كند.
    البته دايركتوری هاي حرفه اي با استخدام ويراستاران خبره تلاش بسياري براي رفع اين نقص و نواقص مشابه مي نمايند. امكان دارد دايركتوري ها براي بررسي اين مورد از اسپايدرها هم كمك بگيرند. در اين مورد خاص، كار اسپايدر اين است كه بررسي كند كه آيا سايت هايي كه قبلا" در گروه ها قرار گرفته اند، هنوز هم فعال مي باشند؟ در مواردي هم امكان دارد كه اسپايدرها تغيير زمينه فعاليت سايت ها و يا فعال بودن پيوندهای درون صفحات سايت ها را بررسی کنند.

    قرار گرفتن در پايگاه داده دايركتورهاي عمده، نقش مهمي در کسب رتبه های بالا در موتورهاي جستجوگر(نوع اول) دارد. دايركتوري هاي عمده عبارتند از : Yahoo, Look Smart , Dmoz

    بعضی از ارايه دهندگان خدمات جستجو در واقع تلفيقی از هر دو گروه می باشند به عنوان مثال ياهو هم اسپايدر دارد و هم ويراستار، گوگل نيز از فهرست Dmoz در بخش فهرست خود کمک گرفته است.
    اما زيرگروههايي برای دو گروه اصلی خدمات جستجو وجود دارد که هم از ديدگاه کاربران وب و هم از ديدگاه مديران سايتها حايز اهميت می باشند. اين خدمات جستجو عبارتند از:

    • Meta Search Engine (ابر جستجوگر)
    • Pay Per Click Search Engine (رتبه بازای پول)
    • Spcialty Search Engine (موتور جستجوگر خاص)


    Meta Search Engine يا ابر جستجوگر
    ابرجستجوگر از نتايج ساير موتورهاي جستجوگر استفاده مي كند. كار آن بدين صورت است كه سوال كاربر را همزمان به موتورهاي جستجوگر مختلفي ارسال می کند. پس از دريافت نتايج جستجوی آنها به بررسی نتايج دريافت شده می پردازد و در نهايت ترکيبی از رتبه هاي بالاي آنها را طبق الگوريتم خود بعنوان نتايج جستجو به کاربر نشان مي دهد. ابر جستجوگر اسپايدر و پايگاه داده ندارد. برخی از آنها عبارتند از:



    Vivisimo, Mamma, IXQuick, WebCrawler, Kartoo, DogPile




    Pay-per-Click Search engine يا موتورهای جستجوگر رتبه به ازای پول!
    کار آنها بسيار شبيه يك مزايده است: با توجه به واژه كليدي انتخابي، براي بالاترين رتبه، بايد بالاترين قيمت نسبت به ساير متقاضيان پرداخت شود.
    در واقع نحوه ارائه نتايج جستجو در PPC به اين ترتيب است كه اگر سايتي خواهان بالاترين رتبه (رده اول) در نتايج جستجوي آن می باشد، بايد بالاترين رقم به ازاي هركليك را نسبت به تمام رقبا بپردازد.
    به عنوان مثال اگر سايتي مكان اول را براي عبارت Persian Carpet به قيمت 10 ريال خريده باشد، هر بار كه عبارت ياد شده جستجو گردد و بيننده اي با دنبال كردن پيوند ارائه شده در نتايج جستجو به سايت مورد نظر برود، دارندگان آن سايت بايد 10 ريال به موتور جستجوگر بپردازند. اگر 1000 بيننده اين كار را انجام دهند، آن گاه بايد 1000×10 ريال، پرداخته شود.

    البته اين گونه نيست كه PPC فقط سايت هايي را ليست مي كند كه با آنها قرارداد تجاري بسته است. بلكه ابتدا كليه سايت هاي طرف قرارداد خود را براي عبارات مورد نظر آن سايت ها ليست مي كند و سپس سايت هاي ديگر را كه معمولا از پايگاه داده ساير موتورهاي جستجوگر است، ليست مي كند. نمونه ای از روش ارايه نتايج جستجوي اين نوع از موتورهاي جستجوگر را در شكل زیر نشان داده شده است.



    شكل- نمونه اي از روش ارايه نتايج جستجو در موتورهاي جستجوگر PPC



    سايت های رده 110 و 111 برای عبارت free stuff هزينه می پردازند که بالاتر از سايت های قرار گرفته در رتبه هاي 112 و 113 ايستاده اند.
    به عبارت های sponsored listing و additional listing توجه نماييد. خيلی دوست دارم نام "موتورهای جستجوگر پولکی" به اين نوع از موتورهای جستجوگر داده شود! در اين مورد مي توان به Overture و Findwhat اشاره كرد.

    فوايد آنها:
    1. دارنده سايت تنها زماني پول مي پردازد كه واقعا" بيننده اي به سايت او بيايد.
    2. سايت تقريبا" در عرض چند ساعت و يا حداكثر يك هفته در نتايج جستجو قرار مي گيرد و ديگر نيازي به چندين ماه انتظار نيست تا در نتايج جستجوي ساير موتورهای جستجوگر قرار گيرد که آن هم معلوم نيست دارای چه رتبه اي خواهند بود.
    3. سايتی اگر بالاترين رتبه را مي خواهد، كافي است که بالاترين قيمت را بپردازد و ديگر نيازي به كاربرد تكنيك هاي رايج براي كسب رتبه های بالا نيست.
    4. چون اينگونه سايتها معمولا به صورت شبکه ای از سايتها فعاليت می کنند، يک سايت با استفاده از سيستم آنها در نتايج جستجوی موتورهاي جستجوگر ديگر كه داراي شراكت تجاري با آنها هستند هم قرار می گيرد. به عنوان مثال اورچر، ياهو و آلتاويستا در يک شبکه هستند.


    Specialty Search Engine يا موتورهای جستجوگر خاص
    اين نوع از موتورهاي جستجوگر بر موضوعي خاص تمركز دارند و تنها سايت هاي مرتبط با آن موضوع را در پايگاه داده خود قرار مي دهند. به عنوان مثال يكي از آنها ممكن است تنها سايت هاي ايراني را بپذيرد و موضوع فعاليتش سايت هاي ايراني باشد.
    اين موتور هاي جستجوگر اطلاعات تخصصي تري را ارائه مي دهند زيرا معمولا توسط افراد متخصص در آن زمينه اداره مي شوند. موتورهای جستجوگر منطقه ای و موضوعی به اين دسته تعلق دارند. در اين مورد مي توان به مواردی نظير: ChemicalSearch, IndustrySearch اشاره كرد.

  2. 2 کاربر برای این پست سودمند از bromideh عزیز تشکر کرده اند:


  3. #2

    پیش فرض

    شكل- نمونه اي از روش ارايه نتايج جستجو در موتورهاي جستجوگر ppc

    شکل کجاست؟؟؟؟؟؟

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •