جهت تبلیغات در پرشین فروم کلیک کنید

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: هنرمندان موسیقی اصیل ایران

  1. #1

    پیش فرض هنرمندان موسیقی اصیل ایران

    هنرمندان موسیقی اصیل ایران
    پایور – فرامرز۱۳۱۱/۱۱/۲۱
    در تهران متولد شد. پدرش علی پایور، نقاش بود و سه تار و سنتور نیز می نواخت. پایور موسیقی را در مدرسه دارالفنون و همچنین زبان انگلیسی را در سال۱۳۴۱در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد. استادانش ابوالحسن صبا (شش سال)، عبدالله دوامی، نورعلی برومند (ردیف آوازی)، حسین دهلوی و ملیک اصلانیان (هارمونی و کنترپوان) و حسین تهرانی بودند. پایور کتابهای بسیاری برای سنتور منتشر کرده که متد آموزشی ساز سنتور از پایه تا دوره عالی و همچنین آثار خودش را در بر می گیرد. او سرپرست گروه فرهنگ و هنر در سال ۱۳۴۵بود. پایور ردیف دوامی و آهنگهای رکن الدین خان را منتشر کرده است همچنین یکی از اساتید موسیقی کلاسیک ایرانی بود که گروه اساتید را سرپرستی می کرد. از مهمترین کارهای وی متد آموزشی و ردیف برای ساز سنتور است. پایور کاست و صفحه و سی دی های بسیاری به همراه حسین تهرانی، علی اصغر بهاری، محمد اسماعیلی، هوشنگ ظریف، حسن ناهید و دیگر موسیقی دانان ضبط کرده است. او شاگردان بسیاری دارد که در زمینه تدریس و نوازندگی فعالیت می کنند.
    ———————————————— �—————————–
    پریسا ( فاطمه واعظی )۱۳۳۰
    در تهران متولد شد. در زمینه آواز فعالیت می کند. پریسا مدتی استاد آواز بانوان در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران بود. اساتید او عبداله دوامی و محمود کریمی ( به مدت یازده سال در کنسرواتوار موسیقی) بودند. او کاستهای بسیاری به همراه گروه عارف و شیدا ضبط کرده است که می توان به کنسرت هایی به همراه حسین علیزاده، پرویزمشکاتیان و داریوش طلایی اشاره کرد
    ———————————————— �—————————–
    باقرخان کمانچه (رامشگر ) (۱۲۵۵)
    در اصفهان به دنیا آمد. کمانچه و همچنین تار می نواخت. اساتیدش موسی کاشی و میرزا حسینقلی فراهانی بودند. وی برای ضبط صفحه به همراه گروهی از موسیقی دانان آن دوره به اروپا رفت و کارهایی را در آنجا ضبط کرد. همچنین در سفر آقا حسینقلی فراهانی به فرانسه (پاریس) و درویش خان به تفلیس آنان را همراهی کرد.
    ———————————————— �—————————–
    بدیعی – حبیب اله (۱۳۱۲-۱۳۷۱ )
    درشهرستان سواد کوه ( استان مازندران ) به دنیا آمد. بدیعی آهنگساز و نوازنده ویولن بود. بدیعی در دانشگاه تهران در رشته زمین شناسی تحصیل کرد. استادان او لطف اله مفخم پایان (سه سال)، صبا (دو سال)، چینگوزیان ( یک سال ) بودند. بدیعی برای فعالیت هنری در سال۱۳۳۱به رادیو رفت و تکنواز ویولن درارکستر ارتش بود. در سال ۱۳۳۲در رادیو گروه موسیقی را به راه انداخت. در سال ۱۳۳۶رهبری ارکسترموسیقی رادیو و باربد و نکیسا را به عهده داشت.
    ———————————————— �—————————–
    برکشلی – مهدی (۱۲۹۱-۱۳۶۶)
    برکشلی، فیزیولوژیست، موسیقیدان و مدرس آکوستیک در دانشگاه تهران بود. برکشلی فیزیک را در فرانسه تحصیل کرد و موفق به اخذ درجه دکترا (phd) فیزیک شد. برکشلی رییس هنرهای زیبای موسیقی در سال ۱۳۳۹ بود. همچنین رییس کمیته بین اللملی موسیقی ایرانی بود. او کتابهای بسیار و مقالات زیادی در زمینه آکوستیک و موسیقی ایرانی منتشر کرد.
    ———————————————— �—————————–
    برومند – نور علی(۱۲۸۵-۱۳۵۵)
    در تهران متولد شد و سازهای تار، سه تار، سنتور، تنبک و عود را می نواخت. برومند در زمینه تدریس ردیف موسیقی نیز در مراکز مختلف فعالیت می کرد. او نزد درویش خان و حبیب سماعی موسیقی را فرا گرفت. همچنین ردیف موسیقی ایران را نزد اسماعیل قهرمانی فرا گرفت. در حادثه ای بر اثر افتادن از روی اسب بینایی خود را از دست داد. از شاگردان او می توان محمد رضا لطفی، حسین علیزاده، داریوش طلایی، محمد رضا شجریان، مجید کیانی و… را نام برد. او ردیف موسیقی ایران را ضبط کرد که هم اکنون یکی از مهمترین مرجع ردیف های موسیقی ایران است. برومند چند سالی رییس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران بود.
    ———————————————— �—————————–
    بنان – غلامحسین (۱۳۶۴/۸/۱۲-۱۲۹۰)
    در تهران متولد شد ونزد پدر و مادرش، مرتضی نی داوود، صبا، رضا محجوبی، وزیری، عبادی و … پیانو را فرا گرفت. از شاگردانش می توان احمد ابراهیمی، بیابانی و کاوه دیلمی را نام برد. بنان در سال ۱۳۲۰فعالیت خود را در رادیو آغاز کرد و در سال ۱۳۲۳ ای ایران (ساخته خالقی ) را خواند. بنان حدود ۳۵۰تصنیف دیگر نیز ضبط کرده است.
    ———————————————— �—————————–
    بهاری – علی اصغر(۱۲۷۴ـ۱۳۷۴)
    علی اصغر بهاری کمانچه می نواخت و ردیف نیز تدریس می کرد. او در دانشگاه تهران و کانون حفظ و اشاعه موسیقی ایران به تدریس کمانچه و ردیف موسیقی ایرانی مشغول بود. اساتیدش میرعلی خان ( پدر بزرگ ایشان)، رضاخان، اکبرخان، حسن خان ( دایی ایشان)، رکن الدین خان، رضا محجوبی ( برای ویولن) بودند. او در سال۱۳۳۲فعالیت خود را در رادیو آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶برای ضبط صفحه در رادیو فرانسه به پاریس رفت. شاگردانش: علی اکبر شکارچی، داوود گنجه ای، هادی منتظری، محمد مقدسی بودند. او در سال۱۳۳۲ به ساز کمانچه در موسیقی ایران جانی دوباره بخشید و پس از آن به نواختن و همچنین اشاعه این ساز مشغول شد. وی قطعات زیادی برای کمانچه ساخته است.
    ———————————————— �—————————–
    بیگجه خانی – غلامحسین (۱۲۹۷ـ۱۳۶۶)
    در تبریز متولد شد. پدرش ( آقا حسینقلی بیگجه خانی ) تار می نواخت و غلام حسین نواختن تار را نزد پدرش فراگرفت. استاد او اقبال آذر ( خواننده) بود. او مدت ۲۵ سال رییس کانون هنرهای زیبای تبریز بود. او یکی از اعضای کانون حفظ و اشاعه موسیقی ایران نیز بود. وی کاستهای بسیاری با محمود فرنام (نوازنده دایره) و اقبال آذر ضبط کرد.
    ———————————————— �—————————–
    بینش –تقی(۱۳۰۰-۱۳۷۵)
    در مشهد به دنیا آمد. روزنامه نگار، تاریخدان موسیقی و رییس موسیقی دانشگاه تهران بود. موسیقی را نزد علی اکبر شهنازی فرا گرفت. طرحها و کتابهای بسیاری در زمینه تاریخ موسیقی نوشت و همچنین مجله خراسان را نیز منتشر کرد.
    ———————————————— �—————————-
    آژنگ ابراهیم
    موسیقی دان دوره قاجار. آژنگ درمدرسه دارالفنون موسیقی تدریس می کرد. نوازنده ویولن بود و نیز ردیف موسیقى آقا حسینقلى فراهانى را تدریس مىکرد. از شاگردان ایشان مىتوان رضامحجوبى، شهباز برمکى را نام برد. نام مستعارش ابراهیم ویولنى بود.
    ———————————————— �—————————–
    آقا باشى - عیسى
    خواننده و نوازنده تنبک که در عهد قاجار به دنیا آمد. وی استاد ابراهیم آقاباشی بود.
    ———————————————— �—————————–
    آقا باشى - ابراهیم
    خواننده و نوازنده نى بود. اساتید وى سیدعبدالرحیم و نایب اسداله و على خان دپلاگینى و عیسى آقاباشى بودند.
    ———————————————— �—————————–
    ادیب خوانسارى ۱۳۶۰/۱/۶ـ۱۲۸۰
    خواننده و عضو مؤسسهء باربد بود و پیانو و سه تار مىنواخت. اساتیدش عندلیب گلپایگانى و نایب اسداله و حسین اسماعیل زاده و حسین طاهرزاده بودند. همکارانش در کار موسیقی، صبا و علىاکبرشهنازى و درویش خان و نىداوود و مرتضى محجوبى بودند. او در سال ۱۳۱۹ شمسى به فعالیتهاى رادیویى پرداخت.
    ———————————————— �—————————–
    نایب اسداله ( اسداله اصفهانى ) ۱۳۰۰
    نى مىنواخت و در عهد قاجار ردیف موسیقى تدریس مىکرد. عضو گروه موسیقى اعتضادیه بود. استادش ابراهیم آقا باشى بود. نایب در همنوازی آقا حسینقلى و سرورملک و سلیمان اصفهانى را همراهى مىکرد. ازشاگردانش، عبدالخالق اصفهانى و حسین اصفهانى و مهدىنوایى و حسین نى زن را می توان نام برد.
    ———————————————— �—————————–
    اسماعیل زاده - حسین خان
    در عهد قاجار زندگی می کرد. کمانچه می نواخت و در گروه درویش خان ساز می زد. بعلاوه در مدرسه درویش خان تدریس می کرد. استادش قلی خان ( دایی او ) بود. از شاگردانش رکن الدین مختاری، جهانگیر حسام السلطنه مراد، ابراهیم منصوری، ابوالحسن صبا، رضا محجوبی، عبداله دوامی، حسین تهرانی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، حسین یاحقی، مجید وفادار، حسین قوامی، موچول پروانه را می توان نام برد. وی صفحه های بسیاری با درویش خان، حسینقلی فراهانی، اکبر فلوت و آوازجناب دماوندی ضبط کرده است.
    ———————————————— �—————————–
    اسماعیلی - محمد ۱۳۱۳
    نوازنده تمبک، در تهران متولد شد و استادش حسین تهرانی ( سالهای ۱۳۴۳- ۱۳۳۰ ) بود. در مؤسسه هنرهای زیبای موسیقی، تنبک تدریس می کرد. اسماعیلی با فرامرز پایور، جلیل شهناز، حسن ناهید و اصغر بهاری در گروههای مهم موسیقی ایرانی همکاری می کرد. قطعه رونما را در سال ۱۳۵۵ در تالار وحدت (تالار رودکی ) اجرا کرد که همنوازی گروه تمبک با ارکستر موسیقی ایرانی است. در سال ۱۳۷۶ دردانشکده موسیقی دانشگاه جهاد دانشگاهی و همچنین در هنرستان موسیقی، تنبک تدریس می کرد.
    ———————————————— �—————————–
    افتتاح - امیر ناصر ۱۳۶۶/۱۱/۱۱ـ۱۳۱۴
    نوازنده تمبک، در تهران متولد شد و اساتیدش حسین تهرانی و هوشنگ مهرورزان بودند. در سال ۱۳۳۴ به رادیو رفت و با گروه گلها همکاری کرد. از شاگردانش می توان بهمن رجبی، آبتین جلالی و مرتضی عیان را نام برد.
    ———————————————— �—————————–
    اقبال آذر - ابوالحسن قزوینی ۱۳۵۰ـ۱۲۴۳
    خواننده، در الوند قزوین به دنیا آمد. با این حال او خواننده آذربایجانی بود. او از خوانندگان بزرگ موسیقی ایران است که وی را با نام مستعارش، اقبال سلطان می شناسیم. استادش کریم جناب قزوینی بود و همکارانش، علی اکبر شهنازی و درویش خان بودند. از شاگردانش، رضا قلی ظلی و ابراهیم بوذری و غلامحسین تبریزی را می توان نام برد. اقبال در سن ۱۰۷ سالگی نیزدر رادیو می خواند. وی تصنیفهای عارف را می خواند و صفحه های بسیاری با علی اکبر شهنازی ضبط کرده است.
    ———————————————— �—————————–
    اکبر فلوت
    پدرش عبداله خان ( تار نواز ) و برادرش حسین هنگ آفرین از موسیقی دانان ایران بودند. اکبر فلوت در دارالفنون، موسیقی تدریس می کرد. وی با درویش خان برای اجرای کنسرت به لندن رفت. دربسیاری از صفحه های موسیقی بهمراه صدای طاهرزاده فلوت می نواخت.
    ———————————————— �—————————–
    امیر جاهد - محمد علی ۱۳۵۶ـ۱۲۷۵
    آهنگساز و شاعر. در مدرسه شمس و دارالفنون، موسیقی تدریس می کرد. وی به مدت ۱۲ سال در مدرسه موسیقی فعالیت کرده و به همراه دوستانش کلوپ بین المللی موسیقی ایران را تاسیس کرد. او در سال ۱۲۹۹ شمسی وارد مجلس ایران شد. از دیگر فعالیت های جاهد می توان به انتشار تقویم پارس اشاره کرد. تصنیف های جاهد از برجسته ترین آثار موسیقی ایران است. آثارش توسط ارسلان درگاهی ( تار) و قمرالملوک وزیری نیز اجرا شد.
    ———————————————— �—————————–
    امین اله - حسین ۱۳۶۲/۶/۹ـ۱۲۸۵/۱۱
    آهنگساز بزرگ و نوازنده تار که آثارش شهرت جهانی دارد و توسط بزرگ ترین ارکسترها اجرا شده است. در ترکستان (ایران ) به دنیا آمد. در دانشگاه پتروگراد (petrograd)، آلمان و کانون هنرهای زیبای فرانسه تحصیل کرد. از آثارش می توان به رقص باله کوتاه ایرانی، وبسیاری از اهنگهای برجسته دیگر بود. شهرزاد برجسته ترین اثر او شهرت جهانی دارد که توسط بزرگترین ارکسترهای جهان اجرا میشود.
    ———————————————— �—————————–
    افتخاری - علیرضا ۱۳۳۵
    خواننده، در اصفهان متولد شد. استادش تاج اصفهانی بود. افتخاری به مدت ۱۲ سال در محضر تاج شاگردی کرد. پس از تاج، او برای تحصیل آواز نزد، حسن کسایی، دادبه، جلیل شهناز و محمد رضا شجریان رفت. روش وی در آواز، روش طاهرزاده و دادبه است. در سال ۱۳۵۷ برنده جایزه آواز آزمون باربد شد. در آلمان، انگلیس، یونان، ژاپن، کانادا، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر به اجرای کنسرت پرداخته است. از کاستهای وی می توان راز و نیاز، مقام صبر، مهرورزان و … را نام برد
    ———————————————— �—————————–
    حسام السلطنه مراد – جهانگیر ( ۱۲۶۰-۱۳۴۰)
    ویولن، پیانو و سه تار می نواخت وآهنگساز بود. استادش تاج دانشور بود که مطالب بسیاری از وی آموخت. دوستان و همراهانش عارف، حسین طاهرزاده، سید عزیز ملک، درویش خان و غلامرضا بودند. همچنین محمد تاج بهار (شاعر) نیز از دوستان او بود. حسام السلطنه دستگاه ضبط صوتی داشت که در کارش بسیار به وی یاری رساند و آهنگهای او و آواز طاهرزاده ضبط شده است. او آهنگهای بسیاری ساخته است.
    ———————————————— �—————————–
    حنانه – مرتضی (۱۳۰۱-۱۳۶۸)
    در تهران متولد شد. نوازنده هورن و آهنگساز بود و در ضمن رهبری ارکستر سمفونی تهران را به عهده داشت. در مدرسه عالی موسیقی تحصیل کرده بود و به همراه پرویز محمود، ارکستر سمفونیک تهران را در سال هزار و سیصد و بیست و یک تشکیل داد. در سال هزار و سیصد و سی و دو برای تحصیل موسیقی در بیستر و کاردوچی در مؤسسه موسیقی واتیکان مدت پنج سال به ایتالیا رفت. حنانه پس از بازگشت به ایران در هزار و سیصد و چهل و دو ارکستر فارابی را تشکیل داد و با فریدون ناصری و شیروانی شروع به کار کرد. وی آهنگهای بسیاری برای ارکستر و فیلم ساخته است که از مهمترین کارهایش در زمینه موسیقی فیلم، تنظیم و ساخت موسیقی برای سریال هزار دستان بود. او همچنین کتابهای بسیاری برای موسیقی ایرانی نوشته است، همانند گام های گمشده که در آن تئوری جدیدی برای موسیقی ایرانی ارائه داده است
    تنها برخی‌ از مردم باران را احساس میکنند،بقیه فقط خیس میشوند.

  2. یک کاربر برای این پست سودمند از lovely_girl عزیز تشکر کرده اند:


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •